I. Wprowadzenie i wiedza dla kontekstu, czyli o co tutaj chodzi?!

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR od Corporate Social Responsibility) odnosi się do samoregulacji zintegrowanej z modelem biznesowym, w którym firmy dążą do osiągnięcia równowagi między osiąganiem zysków a odpowiedzialnością społeczną i środowiskową. Wyłaniając się z obaw o wpływ przedsiębiorstw na społeczeństwo, CSR stała się kluczową rolą w nowoczesnych strategiach biznesowych, począwszy od filantropii i wolontariatu, a skończywszy na wdrożeniu zrównoważonych praktyk biznesowych. Zagłębiając się zarówno w źródła akademickie, jak i popkulturowe, oczywiste staje się, że CSR to coś więcej niż tylko trend - to ewoluująca strategia biznesowa o szerokich implikacjach społecznych..

W przeszłości CSR często ograniczała się niemal wyłącznie do filantropii. Firmy przekazywały pieniądze na cele charytatywne i tu tak naprawdę kończyła się obietnica zmiany ze sloganów korporacyjnych. Z czasem jednak nastąpiła zmiana. Nowoczesny CSR, to przedmiot materiału Platformy Nauki. Taki konstrukt obejmuje:

  • Środowisko: Inicjatywy związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją śladu ekologicznego i energią odnawialną.
  • Filantropię: Darowizny na cele charytatywne lub zapewnianie zasobów i wsparcia marginalizowanym społecznościom.
  • Etyczne praktyki pracy: Zapewnienie poszanowania praw pracowniczych i uczciwych warunków pracy.
  • Odpowiedzialność ekonomiczna: Osiąganie zysków w sposób zgodny z wytycznymi etycznymi i przyczyniający się do rozwoju gospodarczego.
  • Wolontariat: Pracownicy poświęcający swój czas i umiejętności na rzecz rozwoju społeczeństwa i społeczności.

II. Źródła - czyli pogłębiaj wiedzę korzystając z dorobku setek lat badań naukowych i buszuj po kulturze popularnej

  • Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause autorstwa Philipa Kotlera i Nancy Lee.

Kotler, często nazywany "ojcem nowoczesnego marketingu", współpracuje z Lee, aby omówić skrzyżowanie biznesu i dobra społecznego. Zapewniają wgląd w to, w jaki sposób firmy mogą skutecznie i sensownie praktykować CSR. Philip Kotler jest wybitnym profesorem marketingu międzynarodowego w Kellogg School of Management na Northwestern University. Nancy Lee jest uznanym ekspertem w dziedzinie marketingu społecznego i współautorką kilku książek z Kotlerem.

  • Crane, A., Matten, D., & Spence, L. J. (2019). Business Ethics: Managing Corporate Citizenship and Sustainability in the Age of Globalization

Praca ta zagłębia się w międzynarodowe aspekty CSR, badając jej zastosowanie i implikacje w różnych kontekstach kulturowych i gospodarczych. Andrew Crane jest profesorem biznesu i społeczeństwa na University of Bath, Dirk Matten zajmuje stanowisko Hewlett-Packard Chair in Corporate Social Responsibility na York University, a Laura J. Spence jest profesorem etyki biznesu na Royal Holloway, University of London. Wszyscy autorzy to liderzy zagadnień na styku socjologii i ekonomii.

  • Business & Society to recenzowane czasopismo naukowe, które obejmuje dziedzinę biznesu. Redaktorami naczelnymi czasopisma są Andrew Crane, Irene Henriques, Bryan Husted i Frank de Bakker. Obecność autora publikacji z pozycji powyżej nie jest przypadkiem - jego obecność na etapie selekcji oznacza znak jakości. Jest znane z rygorystycznego procesu weryfikacji i zawiera artykuły renomowanych naukowców i ekspertów branżowych.

Czasopisma do dalszej analizy:

  • The Academy of Management Journal: Zawiera artykuły na temat motywacji z perspektywy zarządzania, ale także zagadnień związanych bezpośrednio z zachowaniem organizacji jako takich. To czasopismo naukowe z zakresu zarządzania i teorii organizacji wydawane przez Academy of Management. Należy do pięciu najczęściej cytowanych periodyków naukowych z tej dyscypliny. Publikuje artykuły oparte zarówno o metody ilościowe jak i metody jakościowe, także z różnych paradygmatów.

Popkultura/Popularne źródła:

Filmy: An Inconvenient Truth (2006).

Ten film dokumentalny zwraca uwagę na kryzys klimatyczny, podkreślając rolę, jaką firmy mogą odegrać poprzez CSR w łagodzeniu wyzwań środowiskowych. Film był sygnałem alarmowym dla wielu firm i odegrał rolę w zmianie CSR w kierunku zrównoważonego rozwoju środowiska.

Programy telewizyjne: Years of Living Dangerously
	Wskazówki: Ten nagrodzony Emmy serial dokumentalny rzuca światło na kwestie globalnych zmian klimatycznych, często podkreślając odpowiedzialność korporacyjną i rozwiązania.

Czasopisma i blogi do ogólnej lektury:
	“Stanford Social Innovation Review”: Koncentruje się na strategiach, narzędziach i pomysłach dla organizacji non-profit, fundacji i społecznie odpowiedzialnych przedsiębiorstw.

Publikowany przez Stanford Center on Philanthropy and Civil Society, przegląd ten oferuje dogłębne raporty na temat CSR i jego rozwoju.

Filmy powiązane ze źródłem

  • 24:57

    CSR w XXI wieku - komu to potrzebne?